تفاوت پکیج فن دار و بدون فن

تفاوت پکیج فن دار و بدون فن

در دنیای امروزه، گزینش یک پکیج با فن یا بدون فن در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی می‌تواند تأثیر بسزایی بر راحتی و کارایی داشته باشد و به طور کلی پکیج، موتورخانه‌ای کوچک شده در منزل است که جایگزین آبگرمکن‌های قدیمی  شده است و بیشتر مورد استقبال گسترده کاربران قرار گرفته است. پکیج ها در دو نوع فن دار  و بدون فن ساخته می‌شوند و بهتر است بدانید که اصلی ترین تفاوت پکیج‌های فن دار و بدون فن در نحوه خروج گاز سیستم های پکیج در هنگام سوختن گاز و ورود هوای تازه به داخل پکیج برای ادامه ی کار آنهاست. همچنین قطعات پکیج در این دو مدل با یکدیگر متفاوت می باشد. در این مقاله قصد داریم تا انواع تفاوت های پکیج فن دار و بدون فن را توضیح دهیم تا با دانستن تفاوت آن‌ها بتوانید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

پکیج فن دار:

این نوع سیستم ها چه در پکیج های بوتان و چه در پکیج های ایران رادیاتور عملکرد بهتری در دماهای بالا دارند به این منظور که معمولاً در دماهای بالاتر به علت خنک‌کنندگی فن بهتر عمل می‌کنند علاوه بر این صدا و نویز پایین‌تری  دارند و حضور فن می‌تواند به کاهش صدا سیستم کمک کند. این نوع پکیج ها مصرف انرژی شان متغیر است یعنی بسته به شرایط محیطی و عملکرد فن انرژی قابل مصرفشان متفاوت است.

پکیج بدون فن:

پکیج های بدون فن به دلیل عدم وجود فن نسبت به پکیج‌های فن دار معمولاً دارای عمر مفید بیشتری هستند و در مقایسه با پکیج‌های فن‌دار، مصرف انرژی پکیج‌های بدون فن معمولاً ثابت‌تر است همچنین سرویس و نگهداری آسان تری دارند بدین معنا که عدم وجود فن باعث می‌شود که سرویس، نگهداری و تعمیرات پکیج بدون فن آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد.

تفاوت های اصلی پکیج فن دار و بدون فن

اصلی‌ترین و مهم ترین تفاوت این دو نوع پکیج نحوه تهویه هوا برای کار پکیج است. در پکیج های بدون فن برای خروج گازها از دودکش‌های بلند استفاده خواهد شد در حالی که در پکیج های فن دار دود ناشی از احتراق گازها با استفاده از قطعه خاصی به نام فلنج فن تهویه می‌شود و جایگزینی دود و هوای تازه با سرعت انجام می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که پکیج های فن دار به پکیج های بدون دودکش نیز معروف هستند که استفاده از آن‌ها را در فضاهایی که جایی برای دودکش ندارند مناسب است. در اینجا به چند نمونه دیگر از فرق های آنها در اجزای تشکیل دهنده و تعمیرات پکیج اشاره خواهیم کرد:

 دودکش پکیج های بدون فن و فن دار

از دیگر تفاوت ها در پکیج فن دار و بدون فن متفاوت بودن دودکش آنها می باشد این بدین معنا می  باشد که قطر دودکش در این دو نوع پکیج مختلف است. قطر دودکش پکیج بدون فن 15 سانتی‌متر و ارتفاع آن 3 متر است ولی در پکیج های فن دار قطر دودکش 3 سانتی متر می باشد علاوه بر این جنس دودکش نیز در این دو نوع پکیج متفاوت است به این صورت که دودکش ها در پکیج‌های بدون فن از جنس سیمان هستند و در داخل ساختمان کار گذاشته می‌شود اما در پکیج های بدون فن باید مستقیما با هوای آزاد تماس داشته باشد و هرگز در معرض باد قرار نگیرند.

محل نصب پکیج

پکیج بدون فن در داخل ساختمان و در محیط بسته نصب می‌شود اما پکیج فن دار باید در محیط باز مانند حیاط یا بالکن نصب گردد که این دلیل باعث شده که پکیج‌های فن دار مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند زیرا هیچ گونه فضایی را در داخل خانه اشغال نخواهند کرد.

امنیت

نکته حائز اهمیت اینجاست که هر دو مدل از پکیج ‌های فن دار و بدون فن دارای بالاترین استانداردهای روز هستند اما به نظر می‌رسد که امنیت پکیج‌های فن دار مقداری بیشتر است چرا که امکان ورود دود به داخل ساختمان تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و با وزش باد شدید و حتی طوفان پکیج خاموش نمی‌شود.

اندازه

همانطور که اشاره کردیم پکیج فن دار دارای تکنولوژی پیشرفته‌تری می باشد بنابراین از نظر ابعاد کوچک‌تر است و به همین دلیل مورد استقبال بیشتری برای خرید قرار گرفته است.

آلودگی صوتی

 پکیج های فن‌دار به علت دارا بودن قطعه ای به نام فلنج فن دارای سر و صدای بیشتری هستند. اگرچه با نصب پکیج در خارج از ساختمان صدای آن تا حد زیادی قابل تحمل است اما برخی از کاربران ترجیح می‌دهند که به هیچ عنوان سر و صدا تولید نشود و به همین دلیل پکیج بدون فن را انتخاب می‌کنند.

مقالات مرتبط:

کد خطای پکیج بوتان مدل سی وی ( CV )

تعمیر پکیج در غرب تهران

نکات ایمنی در تعمیرات پکیج

بیشتر مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط

درخواست مشاوره رایگان

تماس بگیرید